Individuele evaluaties

Nadat we ons onderzoek hebben afgerond, heeft ieder groepslid een individuele evaluatie geschreven waarin wordt verteld wat ieder van het onderzoek vond, hoe de samenwerking is verlopen en een reflectie met daarin antwoord op verschillende vragen verwerkt in een klein verhaaltje. 

 

Sil Oeldrich:

"Ik vond het erg interessant om dit onderzoek naar de aanpak van het klimaat te doen. Ik heb gemerkt door de opgezochte informatie dat ik ook een stuk bewuster ben geworden als het gaat om de klimaatverandering. Het grootste deel wat ik moest doen had te maken met de actor burgers. Ik vond het erg interessant om nou toe zien hoe anderen over het probleem denken. Ik ben blij dat we voor het onderwerp milieu hebben gekozen, omdat die ontwikkelingssamenwerking (vooral het specifiek richten op één land, waarvan de meesten niet eens weten dat daar mee samen wordt gewerkt) mij eigenlijk heel saai leek. We hebben hier in mijn ogen een goede keuze gemaakt.      

Die ‘we’ kan ik gelijk koppelen aan de samenwerking. Ik ben erg tevreden over de samenwerking. In het begin nam ik een beetje de leiding over wie wat ging doen. Het ging allemaal heel vlot en vloeiend. Mees, Melanie, Noëlle en ik zijn allemaal harde werkers, dus ik denk dat daardoor de communicatie ook goed verliep. We wilden het allemaal voortijdig afhebben en hier zijn we dus ook echt voor gegaan. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat er in het vervolg beter zou kunnen. Alles was erg goed verdeeld en we hielpen elkaar ook allemaal. Top samenwerking.

Als ik een vraag had kon ik iedere keer weer terecht bij iemand uit ons groepje. We hebben met elkaar erg veel kennis dus de meeste vragen konden we gezamenlijk oplossen. Als dit een keer niet het geval was kon ik gewoon een mailtje naar Mevrouw Van der Putten sturen. Deze werd vervolgens ook erg snel beantwoord.

Ik heb mijn eigen taken het best thuis kunnen doen. Hier ben ik vol gefocust op wat ik moet doen zonder enige afleidingen. Op school lukt het ook wel, maar toch iets minder dan thuis.

Ik vond de opdracht niet heel erg moeilijk, maar ook zeker niet makkelijk. Ik had erg veel moeite met het juist verwoorden van de interpretatie van de enquêtes. Het kostte vooral veel tijd allemaal. Ik denk dat dat het lastigste was van de opdracht, want na drie uur lang typen is je concentratie wel een beetje op. Ik denk dat het makkelijker voor me werd, omdat ik het helemaal niet erg vond om dit onderzoek te doen. Na al dat leren van de toets week is het ook wel even fijn om gewoon wat praktisch werk te doen.

Ik zou dit onderzoek misschien iets beter kunnen doen als het wat verder na de toets week was. Nu was het zo dat na al het leren, we gelijk door moesten om de tweede deadline van het onderzoek te halen. Misschien is dit wel goed om in het ritme te blijven, maar ik denk niet dat dit het eindresultaat verbeterd.

Voor mij ging dit onderzoek voor mijn gevoel sneller dan het SWO van vorig jaar. Ik denk dat dit komt, omdat ik nu niet het gevoel had dat ik echt alles moest doen en iedereen moest aanzetten om wat te gaan doen. Zoals ik al eerder zei, het ging erg vloeiend in ons groepje en daardoor ging het dus ook sneller voor mijn gevoel dan het SWO van vorig jaar.

Ik denk dat ik de vaardigheden waar ik over beschik goed heb ingezet voor dit onderzoek. Ik denk niet dat ik deze vaardigheden beter/anders had kunnen inzetten.

Ik vond het lastig dat er zo ontzettend veel gedaan moest worden in een vrij korte tijd. Ook vond ik het lastig om de gegevens goed te verwoorden in het artikel. Ik snapte hoe het zat, maar het kwam er niet altijd even makkelijk uit. Er was eigenlijk niks was ik écht makkelijk vond aan deze opdracht. Voor alles moest ik wel mijn best doen om een resultaat te verkrijgen waar ik tevreden over was."

 

Melanie Rijgersberg:

"Ik vond het uiteindelijk wel een leuk project om te doen. In het begin zag ik er wel een beetje tegenop, maar dat kwam omdat het een heel groot project is en ik wist niet hoe het zou uitpakken. Uiteindelijk vond ik het wel leuk om te doen, want ik vond de interviews heel erg interessant en door verder in dit onderwerp in te gaan heb ik ook nog meer geleerd over wat er precies speelt en hoe ze dit willen aanpakken. De samenwerking vond ik heel goed gaan, we hadden duidelijke afspraken gemaakt en iedereen deed wat hij moest doen en daardoor verliep alles heel soepel. Wel waren er soms onduidelijkheden, maar dan vroegen we aan elkaar wat er werd bedoeld en dan ging het weer goed, we hebben elkaar ook wel goed geholpen.

Ik vond het zelf wel heel fijn dat ik de docent af en toe om hulp kon vragen, maar met kleine dingetjes over het project vroeg ik het aan mijn groepje en dan konden ze mij meestal wel helpen. Ik vind het heel erg handig dat we er in de les aan konden werken, want zo kon ik de docent om hulp vragen. Ook heb ik er bij huiswerkbegeleiding aan gewerkt en daar hebben ze mij ook een beetje geholpen. Ook heb ik er thuis af en toe aan gewerkt, maar dat was om dingetjes af te ronden. Ik vond dit allemaal wel goede plekken om te werken. Ook vind ik dat ik mijn tijd goed heb ingedeeld. Voor de eerste deadline heb ik eigenlijk niet heel veel buiten school gewerkt, maar bij de tweede deadline heb ik bijna alles buiten school gedaan, omdat ik dat dan fijner vond werken. En volgens mij liepen wij wel volgens de planning en was er voor mijn gevoel niet heel veel stres.

Ik vond deze opdracht best wel moeilijk, want ik vond het best wel lastig om diep in te gaan op zo’n groot iets, de klimaatverandering is namelijk een heel breed begrip. Ook vond ik het schrijven van de artikels en de conclusies best wel lastig, omdat je de woorden van degene die je heb geïnterviewd niet te veel wilt veranderen.

Voor mijn gevoel ging deze taak best wel snel, want het was allemaal best wel veel werk en ook gingen de weken na de vakantie al erg snel voorbij. Ik denk dat dat komt omdat wij allemaal goed werkten, maar bij sommige dingen er iets langer over deden dan dat nodig was. Ook was het zo dat je af en toe best lang moest wachten op antwoord van de organisaties of de deskundige en daardoor had je al snel niet veel werk om dat moment te doen. En vorig jaar heb ik het idee dat dat niet zoveel voorkwam.

Ik heb meestal wel een beetje moeite met conclusies schrijven en dit moet ik ook echt blijven verbeteren, maar ik ben wel tevreden met het resultaat. Ik vond het lastig dat we ten eerste een behoorlijk breed onderzoek hadden, want zoals ik al zei is klimaatverandering een heel breed begrip. Daarnaast vond ik het ook best wel lastig met al die verschillende actoren, want je moest het daardoor van verschillende kanten bekijken en daardoor was het natuurlijk nog meer werk met hypotheses en conclusies. Ik ben wel erg tevreden met het eindresultaat en met het groepje."

 

Mees de Boer:

"Ik vond het project zeer uitdagend, aangezien er erg veel gedaan moest worden en daardoor in het begin moeilijk was voor te stellen dat daar uiteindelijk een eindproduct uit zou komen. Het was fijn dat er wel een soort kader om de keuze van het onderwerp zat, in tegenstelling tot het SWO van vorig jaar. Daardoor was er wat meer structuur, ook in uw uitleg en kon u ons makkelijker tips geven.

Het raadplegen van verschillende actoren vond ik een leuke manier om aan informatie te komen. Je kon zelf een beetje sturen wat voor informatie je kreeg door middel van de interviewvragen. Het artikel als uitwerkingsvorm van de informatie vond ik een leuke toevoeging ten opzichte van vorig jaar. Zo kon je nog een beetje je eigen draai geven aan de uitwerking.

De samenwerking verliep over het algemeen goed. Het was fijn dat we gedurende de hele periode twee keer per week bij elkaar konden komen tijdens de lessen in het computerlokaal. Hierdoor konden we face-to-face overleggen over de gezamenlijke taken en de planning. We hadden de taken zo verdeeld dat iedereen een actor behandelde. Daarbij deed iedereen iets erbij, zoals het belangenschema, de deelvragen opstellen of de website maken. Tijdens het werken aan de tweede deadline bleek wel dat er nog best veel kleine taken bijkwamen, zoals de begrippenlijst en het koppelen aan een paradigma. Het verdelen van deze taken zorgden voor een beetje tijdnood aan het einde, maar dat kwam gelukkig goed.

 Bij dit project konden we in de les vaak hulp aan u vragen, wat handig was bij onduidelijkheden in de opdracht. Daarnaast heb ik meerdere malen mijn zus geraadpleegd, die een paar jaar geleden MAW volgde op het PCC Lyceum. Voortaan kan ik wellicht nog wat vaker hulp aan mijn groepsgenoten vragen, zodat we samen vragen kunnen beantwoorden.

Het was zoals gezegd fijn om op school te kunnen werken en hier kon ik dan ook het beste aan het project werken. Ik had misschien wat eerder kunnen beginnen met het thuis werken aan de opdracht, zodat we niet in tijdnood zouden komen.

Deze opdracht was aan de ene kant moeilijk voor mij omdat ik nog wel eens moeite heb om anderen te vertrouwen, waardoor ik veel te veel werk doe in de vorm van nakijken van stukken en dergelijke.

Ik had eerder kunnen bedenken dat de andere groepsleden ook aan de site konden helpen. Ik heb de website eigenlijk tot een paar dagen voor de deadline op me genomen, wat veel extra werk met zich meebracht. Uiteindelijk heeft Sil me wel daarmee geholpen.

Dit SWO ging een stuk beter dan dat van vorig jaar. Dat komt onder andere door het groepje waar ik vorig jaar inzat, waar mensen inzaten die naar mijn mening minder doelgericht werkten dan mijn groepsleden van dit jaar. Ook ging de samenwerking dit jaar veel beter dan vorig jaar. Verder speelt natuurlijk mee dat we nu alle vier al ervaring hadden met het doen van een SWO.

Ik had de vaardigheid assertiviteit beter in kunnen zetten. Ik was eigenlijk te lang aan het wachten op antwoord van de ChristenUnie waardoor ik uiteindelijk in tijdnood kwam. Toen ik toen ging bellen kreeg ik de dag erna de antwoorden. Dat had ik dus wel wat eerder kunnen doen. Verder had ik beter kunnen communiceren met mijn groepsgenoten om zo het werk wat beter te verdelen zodat we meer tijd over hadden om aan het einde nog de puntjes op de i te zetten.

Het moeilijkste aan de opdracht vond ik het vooruitdenken. We hebben deze opdracht als groepje eigenlijk gewoon per les gemaakt met als enige uiteindelijke doel de deadline. We hadden als groepje wat eerder kunnen bedenken dat het misschien wat krap zou gaan worden en dat we wat harder moesten werken of dat we iets opnieuw moesten indelen."

 

Noëlle Koomen: 

 "Ik vond dit project erg leerzaam. Ik heb me veel meer kunnen verdiepen in een onderwerp, waar ik normaal gesproken niet zo veel interesse in heb. Het was een uitdaging om een duurzaam onderwerp te koppelen aan een sociaalwetenschappelijk onderzoek, maar het was uiteindelijk goed mogelijk.

Naar mijn mening is de samenwerking erg soepel verlopen. Iedereen was bereid om veel werk te doen voor een goed eindproduct. Ook heeft iedereen elkaar geholpen, en waren we niet alleen maar bezig met ‘ons eigen stukje’. We hadden gelijk een What’s App groep aangemaakt, zodat we makkelijk konden communiceren.

Ik heb het project als lastiger ervaren dan vorig jaar. Dat kwam vooral omdat ik ook interviews moest afnemen. Dat was nieuw en dus lastig. Achteraf ben ik daar wel tevreden over. Verder was het ook lastig om een sociaalwetenschappelijk onderzoek te koppelen aan een duurzaam onderwerp. We zijn dan ook lang bezig geweest met de deelvragen, en natuurlijk de hoofdvraag. Verder was het project niet zo lastig, omdat het in grote lijnen leek op dat van vorig jaar. Het was fijn om op school aan het project te werken, maar ik merkte dat ik me thuis iets beter kon concentreren. Daarom heb ik er af en toe na school ook nog aan gewerkt. Er waren een aantal onderdelen waarbij we niet helemaal snapte wat de bedoeling was, maar we konden mevrouw Van Der Putten gelukkig om hulp vragen. Het project ging beter dan vorig jaar. Dit kwam omdat ik in een gemotiveerder groepje zat en de communicatie beter verliep. Ook kon ik de vaardigheden van vorig jaar weer inzetten. Ik heb de basisvaardigheden die we bij het SWO van vorig jaar hebben geleerd goed kunnen gebruiken, maar ik heb ook nieuwe dingen geleerd, zoals het interviewen van een woordvoerder of deskundige."